Er du bekymret


En sætning jeg ofte hører, er

”jeg skal bare lade være med at være bekymret”.

Men kan du det blot ved at beslutte dig for det?

Det er sådan, at din hjerne er indrettet til, at du skal være bekymret. For hvis du ikke var bekymret, ville du hurtigt komme galt af sted. Du ville ikke passe godt nok på dig selv i trafikken eller være opmærksom nok på, om det, du spiser, er giftigt.

At være bekymret forhindrer dig på mange måder i at komme galt af sted. Derfor siger du måske også til dig selv, at du ved at være bekymret forbereder dig på at tackle en ubehagelig situation bedst muligt.

Det er dog vigtigt, at du skelner mellem, om du er i gang med konstruktiv problemløsning, eller om du måske snarere tygger drøv på problemet. Dit nervesystem kan nemlig ikke kende forskel, og når du bekymrer dig, er dit nervesystem i højeste alarmberedskab. Det betyder, at kroppen bliver anspændt – den er klar til flugt, kamp eller at spille død.

Få ro på

Så hvad kan du gøre for ikke at belaste dit nervesystem unødigt ved at bekymre dig?

Du kan eksempelvis meditere, lytte til afslappende musik eller bevæge dig langsomt som i tai chi. Du kan finde mange gode videoer på youtube. Søg eksempelvis på stressless music, tai chi eller bodyscan. Hav tålmodighed med dig selv: Hvis du ikke er vant til at meditere eller er meget stresset, så kan du ikke forvente at kunne gennemføre en meditation på 20 minutter. Så start med et minut eller prøv at sætte dig i en stol og læg mærke til, hvordan stolen og gulvet støtter dig. Du kan også fokusere på dit åndedræt. Det er nemmere at holde opmærksomheden, hvis du samtidig tæller dine ind- og udåndinger.

De fleste bekymringer har med fremtiden at gøre. Jo mere du kan være i nuet, jo mindre vil du derfor bekymre dig. Prøv om du kan være helt til stede i det, du gør lige nu – uanset om du går op ad en trappe, drikker te eller taler med en ven.

Bekymring kan få dig til at dvæle ved ting, som aldrig kommer til at ske. Når du ser din frygt i øjnene, har den tendens til at skrumpe ind. I stedet for formålsløst at bekymre dig, kan du øve dig i at acceptere det, du er bange for kunne ske: ”Det er muligt, min ex finder en ny kæreste, før jeg gør”, ”det er muligt, jeg bliver fyret”, ”det er muligt, jeg kommer bliver syg". Mærk hvordan det føles, hvis du afslutter sætningen med ”og hvis det sker, vil jeg klare det”.

Usikkerhed er svært

Usikkerhed er noget af det, vi bekymrer os mest om. Men du kan af gode grunde aldrig helt vide, hvad der sker senere i dag, i morgen eller i næste uge. Ved simpelthen at acceptere, at du ikke ved det, kan du eliminere en del bekymring – men ja, det er lettere at beslutte det end gennemføre det. Det kræver en del øvelse.

Din hjerne begynder ofte helt automatisk at bekymre sig, når du ikke bruger den på noget andet. Derfor kan det være godt at have noget rart at tvinge tankerne over på. Måske har du et sted, som du kan lide at være, som du kan lide at tænke på? Måske kan det berolige dig, at tænke på ilden i pejsen i sommerhuset, turen i skoven eller udsigten fra Himmelbjerget.

Og husk på hvad den amerikanske forfatter Mark Twain er citeret for et utal af gange:

”Jeg har haft masser af bekymringer - der var dog ikke mange, der blev til noget.”

Send mig 5 tips til at komme godt igennem skilsmissen