Terapi er ikke et quick fix

Det sker med jævne mellemrum, at jeg får en klient, som har travlt.

Ofte har klienten besluttet, at nu skal det her selvværdshalløj være bedre. Det har ofte taget lang tid at erkende, at det ikke er noget, der går væk af sig selv. Nu hvor beslutningen om at gøre noget ved det, er truffet, så skal løsningen være til at få øje på. Det skal helst klares på 5-10 samtaler hos en psykoterapeut.

Desværre må jeg skuffe den klient. For terapi er IKKE et quick fix. Der findes ingen genvej eller lette løsninger.

Prøv at tænke på hvor mange år, du har været om at fjerne dig fra dig selv. Hvor mange år, du har ”øvet” dig i at tilsidesætte dig selv.

  • Kan du mærke dig selv?
  • Ved du, hvad du har lyst til?
  • Er du klar over, hvad du har brug for?
  • Mærker du, hvad du kan lide og ikke kan lide?

… eller er du bedre til at mærke, hvad dem omkring dig, har brug for? Fordi det er det, der er blevet forventet af dig?

Når jeg stiller klienten de her spørgsmål, sker det, at der ikke kommer et svar. I stedet kan klienten sige "bare fortæl mig, hvad jeg skal gøre”. Men sådan fungerer terapi ikke.

Måske har du gennem din barndom og voksenliv haft mennesker omkring dig, som har fortalt dig, hvad du bør gøre, sige og mene. Den slags skal du ikke have mere af nu. Jeg skal ikke som psykoterapeut overtage den styrende rolle i dit liv. Det er nu, du skal i gang med at mærke, hvad der er rigtigt for dig og træffe dine egne beslutninger.

Terapi er langtidsholdbart

I terapien hjælper jeg dig netop til at mærke dig selv. Sammen undersøger vi, hvad der føles godt, hvad du har brug for mere af og hvad du skal skrue ned for.

Og det er ikke noget, vi lige klarer på en time. Det taget tid. Heldigvis begynder du hurtigt (!) at få det bedre. Et skridt ad gangen. For hvert skridt føles det mere rart og nemmere at være dig. I takt med du vender tilbage til dig selv, vil du ikke længere føle dig splittet eller i tvivl om, hvad du skal gøre, sige, mene, tro eller gøre.

Ord som ”bør” og ”skal” glider langsomt ud af din måde at tale til dig selv på. Og når andre bruger disse ord over for dig, vil du ikke opfatte det som en ordre, som du skal udføre, men som et forslag du kan sige ja tak eller nej tak til.

Efterhånden som dit selvværd bliver bedre, bliver du mere kærlig og tålmodig mod dig selv. Og over for dem, der er omkring dig.

Du opnår at blive din egen bedste ven.

Terapi er ikke et quick fix. Det kan være benhårdt arbejde. Møgbesværligt. Men det er langtidsholdbart arbejde, som du kan have glæde af resten af dit liv. Og som også vil komme dine nærmeste til gode.

Og det er vel værd at bruge tid og energi på – er det ikke?