Vejen til bedre selvværd

  • Kunne du tænke dig at blive din egen bedste ven?
  • Har du lyst til at sparke lavt selvværd og usikkerhed ud af dit liv?
  • Vil du klappe dig selv på skulderen i stedet for at slå dig oveni hovedet?

Opskriften på et bedre selvværd er enkel: Stop de indre selvbebrejdelser og lad omverden vide, hvordan du har det.

Enkelt ja, men det tager tid at overvinde lavt selvværd. Derfor er det vigtigt, at du har tålmodighed med dig selv. Faktisk kan det hjælpe at holde fokus på, hvad det allermindste skridt, du kan tage lige nu, er. Det hjælper dig til ikke at have mere travlt, end du faktisk kan følge med til. Går du for hurtigt frem, gør du kun arbejdet halvt og den langtidsholdbare effekt udebliver.

Få bedre selvværd: Elsk dig selv

Du har sikkert hørt udtrykket ”du må elske dig selv, før andre kan elske dig”. Hvorfor skulle andre synes, du er dejlig og værd at elske, hvis du ikke selv synes det? Et bedre selvværd begynder med dig. Med at du begynder at værdsætte og holde af dig selv.

Et vigtigt led i at opbygge et bedre selvværd er at acceptere dig selv. På godt og ondt. Med alle dine gode og mindre gode egenskaber.

Måske synes du, det er egoistisk og navlepillende at arbejde med sig selv. Tænk på at når du kan elske dig selv lige så uperfekt, som du er, kan du også elske andre, fuldstændig som de er. Med et højere selvværd får du derfor stærkere relationer i dit liv: venner, kæreste og familie. Når du får overvundet dit dårlige selvværd, er det altså ikke kun til glæde for dig selv. Det er også til glæde for dem omkring dig! Ren win-win!

Bost dit selvværd: Vær uperfekt

Din holdning til dig selv afgør, om du har lavt eller stærkt selvværd. En holdningsændring kommer dog ikke med et fingerknips, blot fordi du bestemmer dig for at nu skal det være anderledes.

Begynd med for alvor at lægge mærke til andres pæne ord til dig. Skriv dem ned så de ikke forsvinder og så du kan tage dem frem og kigge på dem, når du føler dig værdiløs. Væn dig til blot at sige "tak", når du får en kompliment. Gør ikke dig selv mindre værd ved at bortforklare eller sige, at det, du har ydet, da ikke er noget særligt.

På samme måde højner det dit selvværd, at du tager imod, når andre gerne vil gøre noget for dig. Hvis du har svært ved at tage imod, så tænk på at det er næring til dit selvværd. Du er sikkert også selv glad for at gøre noget for andre - hvorfor snyde andre for glæden ved at gøre noget for dig?

Efterhånden som dit selvværd bliver bedre, vil du føle dig mere og mere værdifuld. Du tillader dig selv at være uperfekt. Du dømmer ikke længere dømme dig selv så hårdt, når andre siger noget negativt til dig eller om dig. Dit stærke selvværd er en solid mur, som forhindrer negative oplevelser i at vælte dig. Det gode selvværd gør dig mere rummelig, så du ikke bliver så påvirket af, at andre har en anden mening end din.

Dit selvværd elsker, at du taler pænt

… til dig selv!

Læg mærke til, hvad du siger til dig selv i forskellige situationer. Hvordan føles indeni? Fodrer du det lave eller det stærke selvværd? Prøv at skrive det ned, så du får overblik. Du kan lave to lister: En over situationer, hvor du fodrer det lave selvværd, og en, hvor du fodrer det høje selvværd. Kunne du ændre på måden at tale til dig selv på? Hvad ville du hellere have sagt til dig selv? Notér det, så du kan minde dig selv om de nye muligheder.

Når du tænker, danner du stier i hjernen. Så hvis du gentager nogle tanker ofte, bliver det nemmere at gentage dem. Du forprogrammerer hjernen til disse tanker. Derfor er det svært at ændre tankemønstre. Døm ikke dig selv, når det ikke lykkes. Hvis du begår en ”fejl”, behøver du ikke bebrejde dig selv. Du kan i stedet minde dig selv om, at du gjorde det så godt, du kunne.

Og Klap så dig selv på skulderen for at gøre det så godt du kan. Det tager tid at forbedre dit selvværd.

Andre siger:

3 år på 3 besøg

"Jeg havde ikke umiddelbart megen tiltro til psykoterapi, da jeg har haft en oplevelse med en psykolog, som ikke kunne hjælpe mig på nogen måde. Men det her var helt anderledes og det er gået op for mig at der er en klar forskel på psykolog og psykoterapeut. Ikke mindst at der også er en stor forskel på, hvordan man arbejder.
Du gjorde det på den helt rigtige måde for mig, hvilket man også kunne se på at tre år med problemer kun krævede tre besøg hos dig. Er meget taknemmelig for at kunne lette mit hjerte uden at blive dømt og hele forløbet som generelt."

- Maria, 19 år

finder dem frem igen og igen

"Jeg var kun ved dig to gange - de to gange har ændret mit liv. Jeg er så taknemmelig for de sætninger du gav mig - jeg har dem i min lille bog og finder dem frem igen og igen både på skrift og i mit hoved."

- Kvindelig klient

3 år på 3 besøg

"Jeg havde ikke umiddelbart megen tiltro til psykoterapi, da jeg har haft en oplevelse med en psykolog, som ikke kunne hjælpe mig på nogen måde. Men det her var helt anderledes og det er gået op for mig at der er en klar forskel på psykolog og psykoterapeut. Ikke mindst at der også er en stor forskel på, hvordan man arbejder.
Du gjorde det på den helt rigtige måde for mig, hvilket man også kunne se på at tre år med problemer kun krævede tre besøg hos dig. Er meget taknemmelig for at kunne lette mit hjerte uden at blive dømt og hele forløbet som generelt."

- Maria, 19 år

Superdejligt og meget tiltrængt!

"Jeg havde det som om, jeg var høj - ikke på stoffer - men på ro indvendig, da jeg tog fra dig i går. Der var pludselig blevet helt stille. Så siden i går har jeg været i søvngænger-mood og er det stadig. Superdejligt og meget tiltrængt!"

- Kvinde, 52 år

Et vigtigt led i at opbygge et bedre selvværd er at acceptere dig selv. På godt og ondt.

Kvinde har fået bedre selvværd

Ring 30 26 55 03 eller book og få 20 min. forsamtale.

Det er gratis og uforpligtende.

Øg dit selvværd – gør noget du kan lide

Hvis du længe har haft fokus på, hvad andre har lyst til og brug for, kan du have svært ved at vide, hvad du kan lide. Prøv forskelligt af og find ud af, hvad der gør dig glad:

  • Løb, cykl eller gå en tur,
  • kig ud af vinduet,
  • få massage,
  • køb noget særligt til dig selv,
  • læs en bog,
  • deltag i et kursus,
  • dyrk motion,
  • lav lækker mad,
  • gå i teater eller biograf,
  • lig på sofaen

… eller lav ingenting.

Kun fantasien sætter grænser.

Når du laver noget, der føles godt, opbygger du dit selvværd. For så respekterer du dig selv og dine behov. Du lærer dig selv, at du er dét værd. Når du viser dig selv, at du er vigtig, opbygger du dit selvværd.

Styrk dit selvværd – sig ja og nej!

Når du kan mærke, hvad du har lyst til, kan du nemmere sige ja og nej til dem omkring dig. Er dit selvværd lavt, har du sikkert været for god til at sige ja. Når du øver dig i at sige nej, vil du nok sige nej mange gange. Som det lille barn, der lige har lært at sige nej, siger det igen og igen. Det er en del af læringen, og med tiden skal du nok finde en naturlig balance. At sige til og fra er vigtigt, når du vil styrke dit selvværd og tage dig selv mere alvorligt.

Hvis du fortryder et svar, du har givet, kan du trække det tilbage. Efterhånden som du arbejder med dit selvværd, vil tiden fra du oplever noget, til du reagerer, blive kortere og kortere. Til sidst vil dit selvværd være så stærkt, at du reagerer, som du ønsker, i selve situationen.

Du kan vælge at gøre noget, du ikke har lyst til. Måske vil du gerne gøre et familiemedlem glad ved at møde op til en fest. Det er helt ok! Det vigtige er, du ved, du har et valg. At det er dig, der bestemmer i dit liv.

Også når du giver udtryk for din mening, styrker du dit selvværd. Du kan gøre andre opmærksom på, at de har reageret på en måde over for dig, som du ikke brød dig om. På den måde øver du dig i at mærke, hvor dine grænser går. Og i at sætte dem! Det er guf for din selvrespekt og dit selvværd!

Få min hjælp på din vej til bedre selvværd

Er du vant til at se dig selv med negative briller? Som psykoterapeut hjælper jeg dig til at få øje på de værdier, du har. Jeg hjælper dig med at mærke, at du er elsket af andre uden at skulle gøre noget for det. Med at mærke hvad du har brug for, hvad der er vigtigt for dig. Kort sagt med at opbygge dit selvværd.

Du får ikke et quick fix, men mærker bedring undervejs. Et bedre selvværd øger langsomt men sikkert din livskvalitet - og effekten holder livet ud!

Et bedre selvværd øger også dine børns livskvalitet, da lavt selvværd ofte er arveligt. Dine børn kopierer din måde at være i verden på – og dermed også dit lave selvværd. At arbejde med dit lave selvværd er derfor den største gave, du kan give dig selv OG dine børn.

Hovedparten af mine klienter kommer fra Århus og Midtjylland. Vi mødes i min hyggelige konsultation, der ligger i hjertet af Århus, få skridt fra banegården. Bor du længere væk, har jeg enkelte tider aften og weekend. Vi kan også tale sammen over telefon og Skype.

Du kan købe klippekort med rabat. 5 samtaler koster 4.625 og 10 samtaler 8.775 kr. Det kan være den bedste gave, du kommer til at give dig selv i løbet af dit liv: Et bedre selvværd!

Kvinde har fået bedre selvværd

Andre siger:

"You got me!"

"Jeg har været utrolig glad for mit forløb. Jeg har fået rigtig meget med mig, som jeg kan bruge. Du gav mig modet til at turde rumme alle de svære følelser, tanker og mig selv. "You got me!" Og det er for mig ingen selvfølge. Du forstod bare, hvordan jeg er skruet sammen, og det betød bare alt."

- Kvinde

et menneske jeg holder af

"Jeg kan mærke den gave du har givet mig - du har givet mig lov til at lytte til mig selv, givet mig lov til at mine følelser og værdier er vigtige i mit liv. Det har gjort mig til et andet menneske, et menneske jeg holder af - der er en ro inden i mig til at turde gå på min vej som jeg aldrig før har oplevet."

- Klient

de to gange har ændret mit liv

"Jeg var kun ved dig to gange - de to gange har ændret mit liv. Jeg er så taknemmelig for de sætninger du gav mig - jeg har dem i min lille bog og finder dem frem igen og igen både på skrift og i mit hoved."

- Kvindelig klient

Superdejligt og meget tiltrængt!

"Jeg havde det som om, jeg var høj - ikke på stoffer - men på ro indvendig, da jeg tog fra dig i går. Der var pludselig blevet helt stille. Så siden i går har jeg været i søvngænger-mood og er det stadig. Superdejligt og meget tiltrængt!"

- Kvinde, 52 år

finder dem frem igen og igen

"Jeg var kun ved dig to gange - de to gange har ændret mit liv. Jeg er så taknemmelig for de sætninger du gav mig - jeg har dem i min lille bog og finder dem frem igen og igen både på skrift og i mit hoved."

- Kvindelig klient

"You got me!"

"Jeg har været utrolig glad for mit forløb. Jeg har fået rigtig meget med mig, som jeg kan bruge. Du gav mig modet til at turde rumme alle de svære følelser, tanker og mig selv. "You got me!" Og det er for mig ingen selvfølge. Du forstod bare, hvordan jeg er skruet sammen, og det betød bare alt."

- Kvinde

de to gange har ændret mit liv

"Jeg var kun ved dig to gange - de to gange har ændret mit liv. Jeg er så taknemmelig for de sætninger du gav mig - jeg har dem i min lille bog og finder dem frem igen og igen både på skrift og i mit hoved."

- Kvindelig klient