Sorg og skilsmisse

Sorg er det, vi føler, når vi mister noget, der er betydningsfuldt for os.

De fleste forbinder nok sorg med dødsfald. Men sorg opstår også i forbindelse med andre tab som tab af job eller helbred. Sorg opstår også i forbindelse med livskriser og –omvæltninger: Skilsmisse, børn, der flytter hjemmefra, venskaber, der går i stykker og kærestesorg.

De fleste vil opleve sorg mange gange i løbet af livet. Derfor er det vigtigt at have redskaber til at håndtere sorgen, når den rammer.

Sorg slider

Det slider at være i sorg. Sorg tærer på kræfterne og energiniveauet kan være helt i bund.

Når du er i sorg kredser tankerne konstant om den situation, du befinder dig i. Sorg over skilsmisse kan centrere sig om:

  • Børnenes velbefindende
  • Den opløste familie – kunne vi have gjort mere for at holde sammen?
  • De fælles drømme, der knuses
  • Tab af livsvidne
  • Ændret forhold til venner, familie og tidligere svigerfamilie

Gå gennem din sorg på to ben

For at komme godt igennem en skilsmisse skal du på én og samme gang gennemgå to processer: Samtidig med du bearbejder sorgen over det, som ikke er mere, skal du opbygge dit nye liv.

Du kan se det som at gå på to ben:

Det ene ben repræsenterer fortiden. Når du lægger vægten på dette ben, bearbejder du sorgen over det, du har mistet.

Det andet ben er fremtiden. Her skaber du dit nye liv, ser muligheder og prøver forskelligt af.

Fortidens ben

Når du lægger vægten på dette ben, giver du dig selv lov til at mærke din sorg. Du siger farvel til det velkendte. Når du gør det, bliver din sorg en del af dig – og den finder plads i din fortid.

Det er vigtigt, du giver sorgen plads, så du kan få den bearbejdet. Først når du går ind i din sorg, er du på vej ud af den! Og også på vej ud af den følelsesmæssige binding til din ekspartner.

Først da kan du begynde din rejse mod et anderledes liv. Et liv med glæde, ro og plads til dig. Hvor du kan føle dig mere fri.

Sæt ord på din sorg

For at bearbejde din sorg kan du lave en liste over det, du har mistet. Det kan være bolig, bil, kæledyr, tosomhed, fuld tid med børnene. Det at få det ned på papir kan være velgørende i sig selv. Du kan have nemmere ved at forholde dig til det, når det står sort på hvidt.

I det hele taget kan det at sætte ord på tankerne være med til at få overblik og mere ro. Mens du skriver, bearbejder du det skete. Måske skal du bare hamre løs på tastaturet og slette det igen, hvis det er det, du har brug for. Det vigtige er, at du får det ud af dig.

Sorg og skilsmisse hænger uløseligt sammen.

Du kommer igennem ved at tage et skridt ad gangen.

Sorg og skilsmisse går hånd i hånd

Det er muligt at komme helskindet igennem en skilsmisse – hvis du får den rette støtte.

Ring 30 26 55 03 og hør hvordan jeg også kan hjælpe dig. Få 20 min. gratis.

Skemalagt tid til sorg

Lad ikke din sorg fylde alt. Prøv at sætte bestemte tidspunkter af til at sørge. Det kan være en time hver aften, når børnene er puttet eller en aften om ugen.

I din sørgetid kan du for en stund give slip på alt det praktiske. Give slip på ansvaret. Du kan give dig selv lov til at skælde ud. Give dig lov til at være ked af det og græde. Måske synes du allerede, at du har grædt rigeligt og er irriteret over, at der stadig er tårer tilbage. Husk på at det er en del af bearbejdningen at være ked af det. Gråden hjælper dig til at give slip og slappe af. Det kan du have god brug for.

Når du forholder dig til sorgen, bearbejder du det, der er sket. Derved gør du skilsmissen til en del af din personlige historie.

Fremtidens ben

Når du lægger vægten på dette ben, har du blikket fæstnet på din fremtid. Du mærker, at livet fortsætter.

Du begynder atter at gøre ting, som du gjorde før skilsmissen. Du genoptager forskellige aktiviteter og hverdagen finder igen en rytme.

Du bliver bevidst om, hvad du har brug for. Måske har du haft fokus på andre end dig selv (ofte partner og børn). Det kan betyde at du er i tvivl om, hvad DU har brug for. Det er nu, du skal eksperimentere. Kast dig ud i forskellige aktiviteter og mærk efter: Er det her noget, der gør dig godt, og som du gerne vil have mere af i dit liv fremover?

Måske har du tidligere haft drømme, som ikke er blevet indfriet. Måske lod du dem gå i glemmebogen, fordi de ikke passede ind i det liv, du levede med din ekspartner. Nu har du chancen for at støve drømmene af og gøre dem til en aktiv del af din hverdag.

Sorg tager tid - hav tålmodighed!


Når du går på begge ben, kommer du fremad på en god måde. Du kommer stille og roligt igennem din sorg – skridt for skridt.

Efterhånden som du bearbejder din sorg over skilsmissen, vil du opdage, at det nye liv er bedre end det, du kendte. I alt fald på nogle punkter. Men det kan tage tid at mærke den positive forandring, når sorg fylder alt indeni.

Ræk ud selvom du er i sorg

Jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at få støtte til at bearbejde sorgen.

Dem omkring dig kan have meget svært ved at forstå, hvordan du har det. Og lige så svært ved at vide, hvad de kan gøre for at hjælpe dig.

Bed andre tage over og være konkrete. At sige ”du må bare sige til” er velment men ikke brugbart. For når man er i sorg, har man netop ikke overskud til at sige til. Bed dem omkring dig komme med helt konkrete forslag, som du kan tage stilling til et ad gangen. Konkrete forslag kunne være:

  • ”Vil du med ud at gå i skoven på torsdag efter arbejde?”
  • ”skal jeg hjælpe dig med at male i weekenden?”
  • ”har du brug for, jeg tager mig af børnene i aften?”

Det kan også være du har brug for at lave faste aftaler:

  • ”Jeg har brug for, du sender mig en sms hver dag”
  • ”Hvis du kigger forbi hver lørdag eftermiddag, vil jeg blive glad”
  • ”Når du handler, må du gerne spørge, om jeg vil have noget med fra supermarkedet”

Få professionel støtte, når du er i sorg

Der er ingen tvivl om, at andres støtte er uundværlig, når du er i sorg. Og det er ikke kun dine venner, bekendte og familie, der kan være brug for. Det at tale med en psykoterapeut kan være guld værd. Jeg har både personlig og faglig erfaring omkring, hvad du skal igennem.

Hos mig får du et rum, hvor du kan tale frit og få luft for det, der fylder. Desuden kan det være svært at holde hovedet koldt, når du er i sorg. Derfor kan det være rart at få hjælp til at genvinde troen på, at det nok skal gå!