Sådan hjælper du dig selv videre efter skilsmisse - 7 veje

1. Giv dig selv lov til at have det, som det du har det

Du kommer hverken hurtigere eller nemmere gennem skilsmisse ved at forsøge at presse dig selv til at have det anderledes, end du har det. At stå midt i en skilsmisse er meget smertefuldt, og det er ikke et sted, du ønsker at være længere end højst nødvendigt. Der er ikke noget at gøre. Det er sådan din situation er lige nu. Du har sikkert mennesker omkring dig, der støtter dig og forsøger at give dig et kærligt skub. De opfordrer dig til at se fremad, fokusere på alt det gode og huske på alle dine muligheder. Og ja dem skal du OGSÅ se.

Men at komme godt gennem skilsmisse er som at gå på to ben. Det ene ben repræsenterer fremtiden, det der skal bygges op, de muligheder, du har nu. Det andet ben repræsenterer det, du har mistet, det der gør ondt og det du sørger over.

Du kan ikke komme godt gennem skilsmisse ved kun at gå på det ene ben. Derfor er du nødt til at give dig selv lov til at have det, som du har det lige nu. Det skal nok forandre sig - men det kan ikke forceres.

2. Slå ikke dig selv i hovedet med sætninger som: ”Hvorfor er jeg stadig ked af det?” eller ”hvorfor savner jeg stadig det, der var?”

Du kan nemt komme til at piske dig selv på vej gennem en skilsmisse i håbet om at speede processen op. Måske undrer du dig over, at det tager så lang tid.

Måske var det dig, der valgte at gå - et brud du sandsynligvis har taget tilløb til i mange år. Nu står du her langt om længe: Den endelige beslutning er truffet og skal leves ud. Du opdager, at det ikke er så enkelt, som du måske forestillede dig.

Der er mange ting, du skal forholde dig til på samme tid. Det kan være, du skal:

  • gennemleve kærestesorg
  • flytte – (hvorhen? hvornår?)
  • vænne dig til at undvære børnene i kortere eller længere tid
  • afgive indflydelse på børnene
  • lære at leve med en anderledes økonomi
  • opbygge en anden relation til din eks
  • opleve hvilken betydning skilsmissen har for dine venskaber
  • vænne dig til at være alene om børnene
  • håndtere savn /skyld / skam / dårlig samvittighed etc.
  • omdefinere den, du er
  • ændre dine fremtidsplaner
  • finde en ny kæreste
  • få en sammenbragt familie til at fungere

Med andre ord er der rigeligt, du skal forholde dig til. Meget skal lande, før du er kommet igennem skilsmissen.

Læs også: 7 tips mod kærestesorg

3.Acceptér, at det tager lang tid at komme igennem skilsmissen

At komme godt igennem en skilsmisse tager år. Den første tid skal mange praktiske ting på plads. Samtidig skal børnene hjælpes igennem. Samarbejdet med din eks skal etableres. Oftest går der lang tid, før det bliver din tid til at reagere på det, der er sket. Derfor er reaktioner, der kommer 1-2 år efter skilsmissen helt normale.

Du kan ikke som sådan gøre noget, for at komme hurtigere igennem skilsmissen. Men hvis du er god til at acceptere, at det tager tid kan det gøre det lidt lettere for dig.

Husk at det at komme videre efter en skilsmisse også er et sorgarbejde. Du sørger over noget, du har mistet - og det tager tid før det lander i dig.

4. Bed andre om hjælp – både til det praktiske og det følelsesmæssige

Når du er i krise, er det svært at få det hele til at hænge sammen. Især når du skal videre efter en skilsmisse. Der er mange områder i dit liv, som kræver din opmærksomhed på én gang.

Forhåbentlig har du gode mennesker omkring dig, som gerne vil hjælpe. Tag endelig imod al den hjælp, du kan få. Hvis du er forholdsvis nyskilt, er det ikke tiden til at vise, hvor stærk du er, og at du kan selv.

Få andre til at gøre rent, lave mad, pakke flyttekasser, passe børn og køre bilen på værksted.

Lad også dem omkring dig vide hvilken følelsesmæssig støtte, du har brug for. Har du brug for at få talt skilsmissen igennem? Eller har du mere brug for at glemme den for en stund og tænke på noget andet? Trænger du til at komme en tur i byen - på café eller ud at danse? Eller har du mere brug for at få lov at være lidt alene med din sorg?

Jo tydeligere du melder ud til dine omgivelser - jo lettere er det for dem at hjælpe dig til at komme gennem skilsmisse.

5. Forvent ikke, at dem omkring dig forstår, hvordan du har det

Jeg vil vove den påstand, at det er umuligt at forestille sig, hvor altomfattende en skilsmisse er. Så hvis du ikke har nogen omkring dig, der selv har gennemgået en skilsmisse, så forvent ikke at de kan forstå det.

Bær over med dem omkring dig, når de ikke forstår, at du stadig ikke er glad. At du stadig ikke har lyst til en bytur eller en ny kæreste. Forklar dem venligt - men bestemt - at du ikke er klar. Fortæl dem at det er helt normalt, at det tager år at komme videre efter en skilsmisse.

6. Husk at klappe dig selv på skulderen for de skridt, du allerede har taget

Du kan have tendens til at fokusere på, hvor du gerne vil hen og på, hvordan du gerne vil have det. Prøv med jævne mellemrum at stoppe op for at se de skridt, du allerede har taget. Ofte vil du opdage, at du er længere, end du tror.

Hvis du fører dagbog over skilsmissen er det lettere for dig at se, hvordan du flytter dig og kommer igennem de mange faser, skilsmissen indeholder.

7. Overvej, om du slider på dine venskaber og i stedet skal søge professionel hjælp

Dem omkring dig kan have svært ved at forstå, hvor lang tid en skilsmisse varer. På samme måde kan de have svært ved at rumme at høre om den.

Omvendt kan andre have svært ved blot at være sammen med dig. Din skilsmisse kan blive det, I taler om, når I ses. En skilsmisse kan indeholde mange slibrige detaljer, som andre kan være nysgerrige på.

Måske mærker du, at det er svært at tale med dem omkring dig. Skilsmissen kommer nemt til at fylde enten for meget eller for lidt. Her kan det være hensigtsmæssigt at tale med en psykoterapeut i stedet. At tale med en professionel giver dig mulighed for at få luft for de tanker, du ikke ønsker at dele med dine nærmeste.

Hjælp dig selv gennem skilsmissen